Aquest dissabte, 8 d’octubre, els companys de la Marxa pel Clima eixiran de València, travessaran L’Horta Sud i La Ribera, i cap a les 15:00h arribaran a Alzira i entraran per la carretera del Mercat d’Abastos, on els esperarem nosaltres per unir-nos i rodar pels principals carrers. Desprès pararan una hora a dinar i descansar, i continuaran cap al sud per a fer nit en Xàtiva. I així marxaran durant 30 dies, fins arribar a Marrakech, on enguany es celebra la 22 Cimera del Clima.

22 reunions internacionals i el problema sense resoldre’s, amb les temperatures pujant sense para. És hora ja que els de baix actuem i cridem l’atenció als inútils que tenim governant dalt…

Aquest serà l’itinerari:

  • 1 – 08 oct – Valencia – Xátiva (70km)
  • 2 – 09 oct – Xátiva – Caudete (73km)
  • 3 – 10 oct – Caudete – Hellín (79km)
  • 4 – 11 oct – Hellín – Riopar (72)
  • 5 – 12 oct – Riopar – Hornos (57km)
  • 6 – 13 oct – Hornos – Cazorla (70km)
  • 7 – 14 oct – Cazorla – Úbeda (56km)
  • 8 – 15 oct – Úbeda – Jaén (66km)
  • 9 – 16 oct – Jaén DESCANSO
  • 10- 17 oct – Jaén – Baena (72km)
  • 11- 18 oct – Baena – Marinaleda (83km)
  • 12- 19 oct – Marinaleda – POR DETERMINAR
  • 13- 20 oct – POR DETERMINAR – Ronda
  • 14- 21 oct – Ronda – Jimena de la Frontera (58km)
  • 15- 22 oct – Jimena de la Frontera – Tarifa (63km)
  • 16- 23 oct – Tarifa – Tánger (BARCO)
  • 17- 24 oct – Tánger DESCANSO
  • 18- 25 oct – Tánger – Asilah (47km)
  • 19- 26 oct – Asilah – Larache (46km)
  • 20- 27 oct – Larache – Moulay Bousellham (60km)
  • 21- 28 oct – Moulay Bousellham – Kenitra (91km)
  • 22- 29 oct – Kenitra – Rabat (39km)
  • 23- 30 oct – Rabat DESCANSO
  • 24- 01 nov – Rabat – Bouznika (41)
  • 25- 02 nov – Bouznika – Casablanca (60)
  • 26- 03 nov – Casablanca – Settat (74)
  • 27- 04 nov – Settat – Bereguerir (99)
  • 28- 05 nov – Berenguerir – Marrakech (75km)
  • 29- 06 nov – Marrakech COP22
  • 30- 07 nov – Marrakech COP22

Des de La Ribera en Bici-Ecologistes en Acció els recolzem i els acompanyarem durant alguns km perquè estem totalment d’acord amb ells: en el fons perquè reivindiquen accions efectives per detindre el calfament del clima i en la forma perquè donen exemple amb les bicis, que són els vehicles més respectuosos amb les persones i el medi ambient. I també perquè són uns valents i valentes que s’autogestionen esta marxa de 1500 km, tot un mes pedalejant i fora de casa sense les comoditats quotidianes, que sols les notem quan no les tenim a mà.

Per altra banda, ens fem ressó de la seua petició a les institucions reclamant una Llei sobre el Clima, que presentarem en els ajuntaments de la comarca perquè cal que s’aprove el més prompte possible una Llei estatal (i autonòmica, afegim nosaltres) sobre el Canvi Climàtic, oberta a la participació ciutadana, amb les mesures i el pressupost necessari per a dur-la a terme eficientment.

Els companys se’n van en bici a la 22 Cimera del Canvi Climàtic i amb aquesta ja van tres, primer va ser Copenhaguen, després París i ara Marrakech. Una vegada més pedalegen pel clima, amb la determinació de fer arribar les veus més conscients al fòrum mundial on es prenen les decisions sobre el clima del planeta. Van fins allí per exigir una Llei de Canvi Climàtic, Transició Energètica i Adaptació a Espanya, tal com s’han anat promulgant ja en països com els següents:

Regne Unit (2008): Climate Change Act. La Llei de canvi climàtic aprovada pel Parlament Britànic en 2008, estableix els següents objectius de reducció d’emissions de gasos d’efecte hivernacle respecte de l’any base 1990: Reducció del 26% d’emissions per a l’any 2020 i Reducció del 80% d’emissions de para l’any 2050.

Escòcia (2009): Climate Change Act. La Llei de canvi climàtic d’Escòcia va ser aprovada pel Parlament escocés l’any 2009 i estableix un objectiu de reducció d’emissions de gasos d’efecte hivernacle del 80% per a l’any 2050, respecte de l’any base 1990. Per l’horitzó intermedi de l’any 2020, l’objectiu a aconseguir és reduir un 42% les emissions respecte de l’any base 1990.

França (2015): La Llei de Transició Energètica per al Creixement Verd. Uns mesos abans de la Cimera de Paris, França es va dotar amb la política mediambiental més avançada de la Unió Europea, on invertirà 10.000 milions d’euros en tres anys. Alguns dels objectius de la Llei són reduir les emissions de gasos d’efecte hivernacle un 40% per a 2030 i un 75% per a 2050, pel que fa a 1990. Augmentar la quota de les energies renovables al 23% del consum final brut d’energia en 2020 i 32% en 2030; en aqueixa data, per aconseguir aquest objectiu, l’energia renovable hauria de representar el 40% de la producció d’electricitat, el 38% del consum tèrmic final, el 15% del consum final dels combustibles i el 10% del consum de gas. Reduir la proporció d’energia nuclear en la producció d’electricitat a 50% en 2025; En 2015 suposa prop del 90% de l’electricitat del país. Rehabilitació de 500.000 edificis a l’any, amb els estàndards de baix consum energètic. Els supermercats de més de 400 metres quadrats hauran de donar els productes peribles que no van a vendre a organitzacions dedicades a la protecció dels animals o a les quals fabriquen compost per a l’adobat de cultius. La promoció d’un model d’economia circular, retallant a la meitat el volum total de residus que arriben als abocadors per a 2025. La lluita contra l’obsolescència programada amb multes de fins a 300.000 euros i penes de presó de fins a dos anys, per a dissuadir als fabricants de programar una mort abans d’hora dels seus articles, que a més han de comprometre’s a reparar sempre que resulte possible.

Catalunya (2016): La Llei catalana de canvi climàtic, contempla la reducció de les emissions de gasos d’efecte hivernacle en un 25% per a l’any 2020 (respecte a les de 2005), i fins a un 80% en 2050. L’article primer proclama que es vol amb açò contribuir a la transició cap a una societat amb una baixa intensitat de consum de combustibles fòssils i preveu la integració en totes les polítiques sectorials de les administracions públiques. Esta és la primera plantejada des d’una administració de l’estat espanyol, entre altres mesures contempla gravar amb un impost especial als vehicles de motor, amb la intenció d’impulsar una renovació del parc automobilístic. Així, es preveu la potenciació d’una llista de 13 sectors productius vinculats a l’economia verda, integrant els objectius de la Llei en les polítiques sectorials de: agricultura i ramaderia, aigua, biodiversitat, boscos i gestió forestal, energia, indústria, urbanisme, serveis i comerç, infraestructures, residus, salut, transport i mobilitat, turisme, universitat i educació.

Altres lleis de canvi climàtic han sigut promulgades a Suècia, Austràlia, Costa Rica, Guatemala, Hondures, Mèxic DF, Tasmània, …